Self-study activity with the use of information and communication technologies in the process of formation of the information and analytical competence of future border guard officers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32919/uesit.2018.04.06

Keywords:

electronic textbook, self-study activity, foreign language training, information and communication technologies, future border-guard officers

Abstract

The problem of formation of the information and analytical competence of future border guard officers with the use of information and communication technologies in their self-study activity is highlighted. The essence of the information and analytical competence is understood as a component of professional competence that reflects the readiness and ability of future border guard officers to apply information and analytical knowledge, their abilities, skills and personal qualities while processing information of various types and forms of presentation; ability to search for, evaluate, store, analyze, issue and disseminate important information in order to obtain qualitatively new knowledge necessary for decision-making in their professional activity. The structure of the information and analytical competence is the unity of four components, in particular, a value and motivational component, a cognitive and operative component, an activity component and a subjective one. The content of training is improved on the basis of the learner-oriented approach. The model that consists of organizational, practical and resultative blocks has been developed. The article deals with the issues of implementing the use of information and communication technologies in the course of foreign language training for future border guard officers as one of the pedagogical conditions of forming the information and analytical competence. The advantages of usage of new information and communication technologies in the self-study activity of cadets of higher military educational institutions is considered. The article highlights the importance of the self-study of future border guard officers in the process of formation of the information and analytical competence. The author states the main functions of the self-study activity in the course of foreign language learning. The teacher role in managing the self-study of cadets is stated. The advantages of usage of electronic textbooks are considered. The author presented interactive exercises and tasks from the electronic textbook. The lead-in is conducted to draw cadets’ attention to the topic of discussion. Different types of tasks before/while and after reading or watching the materials are performed. These tasks and exercises in their turn foster forming the information and analytical competence of future border guard officers.

The implementation of self-study under the condition of introducing new information and communication technologies in the process of foreign language training contributes to the self-reliance formation of future border-guard officers, their activity and initiative in studies. The use of information and communication technologies in the self-study management provides control and self-control of independent cognitive activities, develops the creative orientation of cognitive activities of future border-guard officers, and motivates them to perform their tasks while processing foreign language sources in order to form their own assessment of processes and phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 466 / PDF downloads: 269

References

REFERENCES

Асадуллина, Л. И., & Диденко, А. В. (2010). Средства электронной коммуникации в обучении иностранному языку. Тамбов: Грамота.

Бовтенко, М. (2005). Информационно-коммуникационные технологии в преподавании иностранного языка: создание электронных учебных материалов: учебное пособие. Новосибирск: НГТУ.

Бойко, Н. І. (2008). Організація самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів в умовах застосування інформаційно-комунікаційних технологій. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, Київ.

Вишневецька, В. П. (2017). Самостійна робота студентів як важливий чинник формування і розвитку інформатичних компетентностей фахівців з фізичної культури і спорту. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 19, 223-228.

Воронкін, О. С. (2016). Тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій навчання студентів вищих навчальних закладів України (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, Старобільськ.

Генералова, Н. М. (2003). Педагогічні умови керівництва самостійною підготовкою курсантів військових вищих навчальних закладів. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, Хмельницький.

Герасимчук, І. В. (2004). Психолого-педагогічні умови організації групової діяльності курсантів у навчанні іноземної мови. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, Хмельницький.

Жалдак, М. І. (2016). Інформатизація навчального процесу має сприяти поглибленню і розширенню бази знань – основи творчої діяльності майбутнього фахівця. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 18, 3-6.

Карасьова, Л. А. (2018). Роль іноземної мови у формуванні інформаційно-аналітичної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. У Матеріали міжнародної науково-практичної конференції: Психологія та педагогіка: методика та проблеми практичного застосування. Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота».

Карасьова, Л. А., Загорулько, С. В., & Джужа, А. А. (2018). Транснаціональні виклики: організована злочинність: Взято з http://electronicstudybooks.in.ua/index.php/spetsialni/transnational-challenges-organized-crime.

Красильникова, В. (2012). Использование информационных и коммуникационных технологий в образовании: учебное пособие. Оренбург: ОГУ.

Николаева, Е. (2015). E-learning в курсе английского языка для магистров по специальности Engineering. Современная педагогика. Взято c http://pedagogika.snauka.ru/2015/06/4646.

Таушан, Д. В. (2003). Інформаційно-телекомунікаційні технології як засіб індивідуалізації навчання курсантів вищих військових навчальних закладів. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, Хмельницький.

Федорук, Г. М. (2015). Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів технологій у процесі професійної підготовки. (Дис. канд. пед. наук). Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця.

Шпильовий, Ю. В. (2011). Використання мультимедійних технологій у навчальному процесі у вищому навчальному закладі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 28, 323-329.

Ягупов, В. В. (2000). Теорія і методика військового навчання: монографія. Київ: Тандем.

Янковець, А. В. (2005). Підготовка майбутніх перекладачів засобами інформаційно- комунікаційних технологій у вищих військових навчальних закладах. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, Хмельницький.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Asadullina, L. I., & Didenko, A. V. (2010). Means of electronic communication in teaching a foreign language. Tambov: Gramota. (in Russian)

Bovtenko, M. (2005). Information and communication technologies in the teaching of a foreign language: the creation of electronic educational materials: a training manual. Novosibirsk: NGTU. (in Russian)

Boiko, N. I. (2008). Organization of students' self-work at higher educational institutions in the conditions of information and communication technologies application. (PhD thesis author's abstract). National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv. (in Ukrainian)

Vyshnevetska, V. P. (2017). Independent work of students as an important factor in the formation and development of computer competence of specialists in physical culture and sports. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, 19, 223-228. (in Ukrainian)

Voronkin, O. S. (2016). Trends in the development of information and communication technologies for students of higher educational institutions of Ukraine (second half of XX – the beginning of the XXI century). (PhD thesis author's abstract). Luhansk Taras Shevchenko National University, Starobelsk. (in Ukrainian)

Heneralova, N. M. (2003). Pedagogical conditions of independent work management of cadets of military higher educational institutions. (PhD thesis author's abstract). National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bogdan Khmelnitsky, Khmelnitsky. (in Ukrainian)

Herasymchuk, I. V. (2004). Psychological-pedagogical conditions for organization of group activity of cadets in the course of foreign language training. (PhD thesis author's abstract). National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bogdan Khmelnitsky, Khmelnitsky. (in Ukrainian)

Zhaldak, M. I. (2016). Informatization of the educational process should promote deepening and expanding of the knowledge – the basis of the creative activity of the future specialist. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, 18, 3-6. (in Ukrainian)

Karasova, L. A. (2018). The role of foreign language in forming of information and analytical competence of future border guard officers. In Proceedings of the international scientific and practical conference: Psychology and pedagogy: methods and problems of practical application. Lviv: HO «Lvivska pedahohichna spilnota». (in Ukrainian)

Karasova, L. A., Zahorulko, S. V., & Dzhuzha, A. A. (2018). Transnational challenges: organized crime. Retrieved from http://electronicstudybooks.in.ua/index.php/spetsialni/transnational-challenges-organized-crime. (in English)

Krasil'nikova, V. (2012). The use of information and communication technologies in education: a training manual. Orenburg: OGU. (in Russian)

Nikolaeva, E. (2015). E-learning in the English language course for M.Sc in Engineering. Sovremennaja pedagogika. Retrieved from http://pedagogika.snauka.ru/2015/06/4646. (in Russian)

Taushan, D. V. (2003). Information and telecommunication technologies as a means of individualization of training of cadets of higher military educational institutions. (PhD thesis author's abstract). National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bogdan Khmelnitsky, Khmelnitsky. (in Ukrainian)

Fedoruk, H. M. (2015). Formation of information and communication competence of future technology teachers in the process of professional training. (PhD thesis). Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, Vinnytsia. (in Ukrainian)

Shpylovyi, Yu. V. (2011). Use of multimedia technologies in the educational process at a higher educational institution. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 28, 323-329. (in Ukrainian)

Yagupov, V. V. (2000). Theory and Methodology of Military Training process: monograph. Kyiv: Tandem. (in Ukrainian)

Yankovets, A. V. (2005). Training of future interpreters by means of information and communication technologies at higher military educational institutions. (PhD thesis author's abstract). National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bogdan Khmelnitsky, Khmelnitsky. (in Ukrainian)

Downloads

Published

2018-12-22

How to Cite

Karasova, L. (2018). Self-study activity with the use of information and communication technologies in the process of formation of the information and analytical competence of future border guard officers. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 6(4), 74–88. https://doi.org/10.32919/uesit.2018.04.06