Distance course: features of development and use

Keywords: educational process, Moodle platform, distance course

Abstract

In 2013, the Regulation on Distance Learning came into force, probably then no one could have imagined that distance learning would be as popular around the world as it is now. In general, the purpose of developing distance education was to provide the opportunity to receive education in another city or country, but without the direct presence of a person, presence only in the most necessary circumstances, including state exams, thesis defense, and so on. Apropos, even before 2013, distance learning was used in the most famous institutions of higher education in the world.

The present is impossible to imagine without distance learning. What has only recently become an isolated phenomenon has become widespread. But at the same time there is a problem of how to effectively organize the educational process using distance learning technologies. The solution to this problem is to use an educational platform, in particular, the Moodle platform.

The creation of courses on the Moodle platform with a description of the main stages is characterized. The possibilities of the Moodle educational platform are described and the developed distance courses on the Moodle platform are presented, in particular "Computer networks and the Internet", "Computer graphics and design of polygraphic editions", "Computer design and multimedia", "Programming Internet-oriented applications", which consist of such sections as instructional, which also contains a chat and a forum, lectures, laboratory (practical) works, independent work, modular control work, exam, individual training. The advantages and disadvantages of using distance learning are presented.

References

Герасименко, І. (2015). Методика використання технологій дистанційного навчання в підготовці бакалаврів комп’ютерних наук. (Дис. канд. пед. наук). Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ.

Голощук, Р. О. & Довбуш, О. О. (2010). Використання програмного забезпечення Moodle та Adobe для організації електронного навчання. Вісник Національного університету «Львівська Політехніка». Інформаційні системи та мережі, 673(1), 249-258.

Ковальова, К. & Герасименко, Е. (2020). Дистанційна освіта: сучасна форма навчання vs тренд. Актуальные научные исследования в современном мире, 5(61), ч. 7, 144-153.

Колос, К. Р. (2011). Система Moodle як засіб розвитку предметних компетентностей учителів інформатики в умовах дистанційної післядипломної освіти. (Дис. канд. пед. наук.). Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ.

Міністерство освіти і науки України. (2013). Положення про дистанційне навчання. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.

Смирнова-Трибульска, Є. (2008). Дистанційне навчання з використанням системи MOODLE: теоретичний і практичний аспект. Інформаційні технології в освіті, 1, 145-154.

Сойко, І. М. & Раковська, М. А. (2020). Психолого-педагогічні умови організації самопідготовки з використанням дистанційних технологій навчання. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ, 1(23), 155−165. http://doi.org/10.5281/zenodo.3999426.

Стадній, А. (2020). Моделі дистанційного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук, 4(29), 151-156. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/29.209666.

Триус, Ю. В., Герасименко, І. В., & Франчук, В. М. (2012). Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE. Черкаси.

Франчук, В. М. & Микитенко П. В. (2015). Використання Open Source Physics у LCMS Moodle. Інформаційні технології і засоби навчання, 45(1), 156-168. https://doi.org/10.33407/itlt.v45i1.1187.

REFERENCES

Gerasimenko, I. V. (2015). System elearning future professionals in higher technical educational institutions. (Candidate's thesis). Institute of Information Technologies and Learning Tools of National Academy of Educational Science of Ukraine, Kyiv. (in Ukrainian)

Holoshchuk, R. O. & Dovbush, O. O. (2010). Use of Moodle and Adobe software for e-learning organization. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska Politekhnika». Informatsiini systemy ta merezhi, 673(1), 249-258. (in Ukrainian)

Kovalova, K. & Herasymenko, E. (2020). Distance education: modern form of learning vs trend. Aktualnyie nauchnyie issledovaniya v sovremennom mire, 5(61), Part 7, 144-153. (in Ukranian)

Kolos, K. R. Moodle System as Way of Development of Teachers’ of Informatics Subjective Competences in the Cases of Distant Postgraduate Education. (Candidate's thesis). Institute of Information Technologies and Learning Tools of National Academy of Educational Science of Ukraine, Kyiv. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2013). Statement on distance learning. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. (in Ukrainian)

Smyrnova-Trybulska, Ye. (2008). Distance learning using the MOODLE system: theoretical and practical aspects. Information technology in education, 1, 145-154. (in Ukrainian)

Soiko, I. M. & Rakovska, M. A. (2020). Psychological and pedagogical conditions of organization students’ self-training using distance learning technologies. Psykholoho-pedahohichni osnovy humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli ta VNZ, 1(23), 155−165. (in Ukrainian)

Stadnii, A. (2020). Models of distance education. Humanities science current issues, 4(29), 151-156. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/29.209666. (in Ukrainian).

Tryus, Yu. V., Herasymenko. I. V., & Franchuk, V. M. (2012). MOODLE-based university e-learning system. Cherkasy. (in Ukrainian)

Franchuk, V. M. & Mykytenko, P. V. (2015). Use of Open Source Physics in LCMS Moodle. Information technologies and learning tools, 45(1), 156-168. https://doi.org/10.33407/itlt.v45i1.1187. (in Ukrainian).

Published
2020-12-30
How to Cite
Dushchenko, O. (2020). Distance course: features of development and use. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 8(4), 1-12. https://doi.org/10.32919/uesit.2020.04.01