Application of interactive equipment during training in economic disciplines

Keywords: training technologies, economists, interactive equipment, electronic materials, Easy Interactive Tools, LearningApps, Scrumblr, SMART Notebook

Abstract

Modern enterprises require competent specialists in economics, active and independent, able to make responsible and well-founded decisions. Therefore, their practical training comes to the fore. That is why, training technologies are introduced more and more to the process of teaching economic disciplines, which are the most labor-intensive teaching methods. The article proves the perspectives of using interactive equipment during training activities.

The author's interactive materials for exercises and tasks, prepared in specialized applications and on-line services, were presented. These materials are presented in accordance with the general logic of conducting trainings. At the beginning of the training, the lead-in is conducted to develop attention. Interactive tasks for them are developed in the SMART Notebook application. At the main stage of the training, the information materials and tasks, prepared in the SMART Notebook and Easy Interactive Tools, LearningApps and Scrumblr services, come in handy. These tasks are also performed in these applications and services. Summing up and reflection at the end of the training is carried out with the help of interactive materials (tables and flip charts), which are filled by students.

The characteristics of the interactive materials reveal the methodology for their development and use during the training. The features of the proposed materials are related to the fact that this equipment and materials for it are similar to marker boards, markers, stickers, etc., which are traditionally used in trainings. The use of interactive equipment intensifies the training process, activates the motivational and activity spheres and allows to cut corners on traditional resources.

The future teacher of economics must master the methodology of preparing interactive materials and their use during training.

References

Бойченко, Н. В. (2017). Тренінг з «Обліку і оподаткування». Харків: Харківський державний університет харчування та торгівлі.

Бондарєва, Л. І. (2006). Навчальний тренінг як засіб професійної підготовки майбутніх менеджерів організацій в економічних університетах. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ.

Вправи на концентрацію уваги – Психологіс. (2015). Psychologis.com.ua. Взято з http://psychologis.com.ua/uprazhneniya_na_koncentraciyu_vnimaniya.htm.

Гуревич, А. М. (2006). Ролевые игры и кейсы в бизнес-тренингах. Санкт-Петербург: Речь.

Гуревич, Р. С., Кадемія, М. Ю., & Козяр, М. М. (2012). Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті: монографія. Львів: Вид-во «СПОЛОМ».

Ковальчук, Г. О. (2016). Теоретико-методичні засади технологій навчання економічних дисциплін у системі неперервної освіти. (Дис. д-ра пед. наук). Інститут педагогіки Національної акадеиії педагогічних наук України, Київ.

Красовська, Н. А. (2013). Проблеми підготовки економістів в умовах трансформації вищої школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (27), 89-93.

Лойко, Д. М. (2015). Креативна концепція навчання при підготовці економістів в умовах інтеграції до ЄС. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія: Економіка і вища освіта, 5 (91), 61-70.

Пендальчук, П. М. (2016). Огляд програмного забезпечення для інтерактивних дощок. Pendalchuk.nethouse.ua. Взято з: https://pendalchuk.nethouse.ua/articles/276755.

Піскова, Ж. В., & Козинець, І. І. (2017). Ділова гра «Організація бухгалтерського обліку» як елемент тренінгу та апробація спеціальних компетенцій студентів. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія, 1 (13), 241-246.

Посилкіна, О. В., & Котлярова, В. І. (2014). Методичні рекомендації щодо проведення тренінгу з економіки підприємства «Вдосконалення організаційної структури управління підприємством» для студентів спеціальності 8.03050401 «Економіка підприємства». Харків: Вид-во НФаУ.

Поясок, Т. Б. (2009). Система застосування інформаційних технологій у професійній підготовці майбутніх економістів: монографія. Кременчук: ПП Щербатих О.В.

Пшенична, О. С. (2012). Підготовка майбутнього менеджера організацій до застосування інформаційних технологій у професійній діяльності. (Дис. канд. пед. наук). Класичний приватний університет, Запоріжжя.

Пшенична, О. С. (2014). Інтенсифікація навчального процесу у вищій школі на основі використання інформаційних технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 36 (89), 590-597.

Хміль, Н. А., & Морквян, І. В. (2015). Віртуальні інтерактивні дошки та їх основні характеристики. Інформаційні технології в школі: Інтернет-додаток до журналів видавничої групи «Основи». Взято з http://osnova.com.ua/items/item-october-2016/index.html.

LearningApps.org. (2018). Взято з https://learningapps.org.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Boichenko, N. V. (2017). Training on «Accounting and Taxation». Kharkiv: Kharkiv State University of Food Technology and Trade. (in Ukrainian)

Bondareva, L. I. (2006). Learning training as means of professional training for manager to be at enterprises at economic universities. (Author’s abstract of Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). The Institute of Pedagogy and Psychology of Vocational Training for Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv. (in Ukrainian)

Exercise for concentration of attention – Psykholohis. (2015). Psychologis.com.ua. Retrieved from http://psychologis.com.ua/uprazhneniya_na_koncentraciyu_vnimaniya.htm. (in Ukrainian)

Gurevich, A. M. (2006). Role games and cases in business trainings. Saint-Petersburg: Rech'. (in Russian)

Hurevych, R. S., Kademiia, M. Yu., & Koziar, M. M. (2012). Information and communication technologies in vocational education: monograph. Lviv: Vyd-vo “SPOLOM”. (in Ukrainian)

Kovalchuk, H. O. (2016). Theoretical and methodological foundations of technologies learning economic disciplines in lifelong education. (Doctor of Pedagogic Sciences Thesis). Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv. (in Ukrainian)

Krasovska, N. A. (2013). Problems of preparation of economists in conditions of transformation of higher school. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, (27), 89-93. (in Ukrainian)

Loikо, D. M. (2015). Creative concept of training of economists in conditions of integration into the EU. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. Seriia: Ekonomika i vyshcha osvita, 5 (91), 61-70. (in Ukrainian)

Pendalchuk, P. M. (2016). Software overview for interactive whiteboards. Pendalchuk.nethouse.ua. Retrieved from https://pendalchuk.nethouse.ua/articles/276755. (in Ukrainian)

Piskova, Z. V., & Kozinets, I. I. (2017). Simulation “Accounting organization” as a part of students’ special competencies training and testing. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, 1 (13), 241-246. (in Ukrainian)

Posylkina, O. V., & Котлярова, В. І. (2014). Methodical recommendations for conducting a training on enterprise economics «Improvement of the organizational structure of enterprise management» for students of the specialty 8.03050401 “Enterprise Economics”. Kharkiv: National University of Pharmacy. (in Ukrainian)

Poyasok, T. B. (2009). System of informational technologies usagein professional preparation of future economists: monograph. Kremenchuk: PP Shcherbatykh O.V. (in Ukrainian)

Pshenychna, О. S. (2012). Training of the future manager of organizations to use information technologies in their professional activity. (Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Classical Private University, Zaporizhzhia. (in Ukrainian)

Pshenychna, О. S. (2014). Intensification of the educational process in higher educational institution through the use of information technology. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 36 (89), 590-597. (in Ukrainian)

Khmil, N. A., & Morkvian, I. V. (2015). Virtual interactive whiteboards and their main features. Informatsiini tekhnolohii v shkoli: Internet-dodatok do zhurnaliv vydavnychoi hrupy “Osnovy”. Retrieved from http://osnova.com.ua/items/item-october-2016/index.html/. (in Ukrainian)

LearningApps.org. (2018). Retrieved from https://learningapps.org. (in Ukrainian)

Published
2018-06-30
How to Cite
Harmashov, O. (2018). Application of interactive equipment during training in economic disciplines. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 6(2), 37-48. https://doi.org/10.32919/uesit.2018.02.04