Analysis of the experience of teaching modern programming languages in higher education institutions of Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32919/uesit.2018.02.05

Keywords:

Programming languages, C , Java, Python, Teaching experience

Abstract

The article is devoted to the analysis of the analysis of the experience of teaching the most common modern programming languages in the leading institutions of higher education in Ukraine. The purpose of the article is to analyze the experience of teaching the most common modern programming languages in leading Ukrainian higher education institutions in order to determine the relevance of knowledge provided by the leading institutions of higher education of Ukraine regarding the modern popularity of programming languages. Based on recent research and publications and work plans of leading institutions of higher education, the necessary information was gathered and an analysis of the experience of training the most common modern programming languages was conducted.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 332 / PDF downloads: 476

References

Борю, С. Ю. (2011). Робоча програма з дисципліни «Сучасне ООП». Запоріжжя: Запорізький національний університет. Взято з http://kit.znu.edu.ua/iLec/9sem/OOP/RAB-prog-SYCH_OOP.pdf.

Вовк, Р. В. (2017). Робоча програма навчальної дисципліни «Прикладна інформатика». Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка. Взято з http://intrel.lnu.edu.ua/course/prykladna-informatyka.

Волохов, В. М. (2013). Робоча програма навчальної дисципліни «Сучасні мови програмування». Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Взято з http://cyb.univ.kiev.ua/library/courses-programs/inf/mpl-b4.pdf.

Карнаух, Т. О. (2017). Робоча програма навчальної дисципліни «Програмування». Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Взято з http://csc.knu.ua/media/filer_public/c6/e5/c6e543dc-770c-4bb8-bc94-394950c5573d/b_pm_1_2_prog_1718.pdf.

Креневич, А. П., Обвінцев, О. В., & Довгий, Б. П. (2017). Робоча програма навчальної дисципліни «Інформатика та програмування». Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Взято з http://mmtest.univ.kiev.ua/dload/programs/znp/mf/ip_stat.doc.

Лютенко, І. В. (2017). Робоча програма навчальної дисципліни «Об’єктно-орієнтоване програмування». Харків: Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут». Взято з http://web.kpi.kharkov.ua/asu/wp-content/uploads/sites/109/2018/02/RPND_OOP_2_2017_Lyutenko.pdf.

Оринчак, І. А. (2017). Робоча програма навчальної дисципліни «Програмування мовою Python». Житомир: Житомирський державний технологічний університет. Взято з https://learn.ztu.edu.ua/course/view.php?id=61.

Прата, С. (2015). Язык программирования C. Лекции и упражнения. Москва: Издательский дом «Вильямс».

Симбірський, Г. Д. (2018). Робоча програма навчальної дисципліни «Інформаційні технології». Харків: Харківський національний автомобільно-дорожній університет. Взято з http://dl.khadi.kharkov.ua/mod/resource/view.php?id=32331.

Федорченко, В. М., Парфьонов, О. В., & Щербаков, О. В. (н/д). Робоча програма навчальної дисципліни «Основи програмування та алгоритмічні мови». Харків: Харківський національний економічний університет. Взято з http://goo.gl/NzGowv.

TIOBE Index | TIOBE - The Software Quality Company. (2018). Retrieved from https://www.tiobe.com/tiobe-index/.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Boru, S. Yu. (2011). Work program on discipline "Modern OOP". Zaporizhzhya: Zaporizhzhya National University. Retrieved from http://kit.znu.edu.ua/iLec/9sem/OOP/RAB-prog-SYCH_OOP.pdf. (in Ukrainian)

Vovk, R. V. (2017). Work program on educational discipline "Applied informatics". Lviv: Lviv Ivan Franko National University. Retrieved from http://intrel.lnu.edu.ua/course/prykladna-informatyka. (in Ukrainian)

Volokhov, V. M. (2013). Work program on educational discipline "Modern programming languages". Kyiv: Kyiv National Taras Shevchenko University. Retrieved from http://cyb.univ.kiev.ua/library/courses-programs/inf/mpl-b4.pdf. (in Ukrainian)

Karnaukh, T. O. (2017). Work program on educational discipline "Modern programming languages". Kyiv: Kyiv National Taras Shevchenko University. Retrieved from http://csc.knu.ua/media/filer_public/c6/e5/c6e543dc-770c-4bb8-bc94-394950c5573d/b_pm_1_2_prog_1718.pdf. (in Ukrainian)

Krenevych, A. P., Obvintsev, O. V., & Dovhyi, B. P. (2017). Work program on educational discipline Informatics and programming". Kyiv National Taras Shevchenko University. Retrieved from http://mmtest.univ.kiev.ua/dload/programs/znp/mf/ip_stat.doc. (in Ukrainian)

Lyutenko, I. V. (2017). Work program on educational discipline "Object-oriented programming". Kharkiv: National technical University "Kharkiv Polytechnic Institute". Retrieved from http://web.kpi.kharkov.ua/asu/wp-content/uploads/sites/109/2018/02/RPND_OOP_2_2017_Lyutenko.pdf. (in Ukrainian)

Orynchak, I. A. (2017). Work program on educational discipline "Programming by Python". Zhytomyr: Zhytomyr State Technological University. Retrieved from https://learn.ztu.edu.ua/course/view.php?id=61. (in Ukrainian)

Prata, S. (2015). Programming language C. Lectures and exercises. Moscow: Williams Publishing House. (in Russian)

Symbirskyi, H. D. (2018). Work program on educational discipline "Information Technologies". Kharkiv: Kharkiv National Automobile and Road University. Retrieved from http://dl.khadi.kharkov.ua/mod/resource/view.php?id=32331. (in Ukrainian)

Fedorchenko, V. M, Parfyonov, O. V., & Shcherbakov, O. V. (n/d). Work program on educational discipline "Programming basics and algorithmic languages". Kharkiv: Kharkiv National University of Economics. Retrieved from http://goo.gl/NzGowv. (in Ukrainian)

TIOBE Index | TIOBE - The Software Quality Company. (2018). Retrieved from https://www.tiobe.com/tiobe-index/. (in English)

Published

2018-06-30

How to Cite

Dovgopol, S. (2018). Analysis of the experience of teaching modern programming languages in higher education institutions of Ukraine. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 6(2), 49–59. https://doi.org/10.32919/uesit.2018.02.05