Using of interactive content in the electronic educational resources in the educational process of a modern school

Keywords: content, interactive content, mathematics lesson, electronic content, electronic educational resource, information and communication technologies

Abstract

Elaboration and implementation of electronic educational resources and its main component electronic content is an integral part of information and communication technologies development. An overview of properties of information, which fills the resource, enables to identify different types of electronic content: text, graphic, interactive and video one. The article focuses on the research of interactive content, since it provides opportunities for continuous communication between participants in the educational area and facilitates their interaction. An analysis of existing online services and platforms is carried out in the article. The classification of electronic educational resources is developed based on the types of interactive content through the lens of their potential capabilities: tests and crosswords; quizzes, games and polls; interactive posters; multiservices. The description of H5P and LearningApps multiservices is provided; their advantages and disadvantages when using in the mathematics lessons are specified. The practical basis of the research is development of interactive posters through H5P and Thinglink services. This allowed to outline the principles of their creation and most appropriate ways to use in the educational process. In addition, the blogs and authors’ interactive posters developed by mathematics teachers during the certification program "Pedagogical program tool "Designer of Interactive Poster" are analysed. The importance to select the interactive content based on the educational goal and objectives is emphasized.

Author Biography

Tetiana Tabler, Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University, Melitopol, Ukraine

Postgraduate student of the Department of Pedagogy and Pedagogical Excellence

References

Бєльчев, П. В. (2015). Завдання для самостійної роботи магістрів математики з освітніми медійними ресурсами. У Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Неперервна освіта нового сторіччя». Взято з http://imidg.ucoz.ua/elgurnal/vyp22/6/belchev_tezi_zaporizhzhja.pdf.

Бєльчев, П. В., & Таблер, Т. І. (2012). Реалізація сучасних принципів навчання математики за допомогою інтерактивної дошки Smart Board. Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору» (Дод. 1 до Вип. 27), 4 (37), 36-42.

Биков, В. Ю., & Лапінський, В. В. (2012). Методологічні та методичні основи створення і використовування електронних засобів навчального призначення. Комп’ютер у школі та сім’ї, (23), 3-6.

Варава, В. Ю., Гораш, К. В., Зоц, В. М., Красота, О. І., Пузіков, Д. О., Цимбалару, А. Д., & Щекатунова, Г. Д. (2012). Концепція інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів. Взято з http://undip.org.ua/photo/koncepciya_innovaciynogo_rozvytku_ZNZ.pdf.

ВікіпедіЯ. (н/д). Інформаційне наповнення сайту. Взято з https://bit.ly/1XZl34k.

Жалдак, М. І., Лапінський, В. В., & Шут, М. І. (2004). Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: Посібник для вчителів. Київ: Дініт.

Корольський, В. В., Крамаренко, Т. Г., Семеріков, С. О., Шокалюк, С. В., & Жалдак, М. І. (Ред.). (2009). Інноваційні інформаційно-комунікаційні технології навчання математики. Кривий Ріг: Книжкове видавництво Кирєєвсього.

Лапінський, В. В. (2008). Навчальне середовище нового покоління та його складові. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 6 (13), 26-32. Взято з http://www.ii.npu.edu.ua/zbirnyk-kosn/48-zbirnyk-13/161-2010-03-03-10-54-46.

Нелюбов, В. О., Дубів, О. В., & Куруца, О. С. (2016). Електронний підручник: електронний навчальний посібник. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ». Взято з https://www.slideshare.net/ssuser634130/ss-84364623.

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України. (2012). Положення про електронні освітні ресурси. № 1060. Взято з http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.

Осадчий, В. В., & Осадча, К. П. (2015). Сучасні реалії і тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті. Інформаційні технології і засоби навчання, 48 (4), 47-57. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v48i4.1252.

Пушкарьова, Т. О. (2011). Електронний контент: особливості застосування і нові можливості пізнання світу. Комп’ютер у школі та сім’ї, (4), 7-10. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2011_4_3.

Раков, С. А. (2005). Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ. Харків: Факт.

Ресурсно-орієнтоване навчання у вищій школі. (н/д). Електронні освітні ресурси. Взято з https://rbl3.webnode.com.ua/elektronn%D1%96-resursi/.

SEO-словник. (н/д). Контент сайту. Взято з http://igroup.com.ua/seo-articles/kontent/.

Триус, Ю. В. (2010). Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математичних дисциплін у ВНЗ: проблеми, стан і перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 9 (16), 16-29.

Швачич, Г. Г., Толстой, В. В., Петречук, Л. М., Іващенко, Ю. С., Гуляєва, О. А., & Соболенко, О. В. (2017). Сучасні інформаційно-комунікаційні технології. Дніпро: НМетАУ.

Cunska, A., & Savicka, I. (2012). Use of ICT teaching-learning methods make school math blossom. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 69, 1481-1488. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.089.

Deni, A., & Zainal, Z. (2017). «I Love It But I Don’t Use It»: Students’ Perceptions on the Use of Padlet as an Educational Tool for Learning. The Turkish Online Journal Of Educational Technology. Special Issue for INTE 2017, 7-13. Retrieved from http://www.tojet.net/special/2017_10_1.pdf.

DeWitt, D., Alias, N., & Siraj, S. (2015). Collaborative learning: Interactive debates using padlet in a higher education institution. In International Educational Technology Conference (IETC 2015), 27-29 May 2015, Istanbul, Turkey (pp. 172-183). Retrieved from http://www.iet-c.net/publication_folder/ietc/ietc2015.pdf.

Doğan, D., & Gülbahar, Y. (2018). Using Facebook as Social Learning Environment. Informatics in Education, 17 (2), 207-228. DOI: http://doi.org/10.15388/infedu.2018.11.

Mayrberger, K., & Hofhues, S. (2013). Akademische Lehre braucht mehr «Open Educational Practices» für den Umgang mit «Open Educational Resources» – ein Plädoyer. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 8 (4), 56-68. Abgerufen von https://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/579.

Park, Y., & Kim, Y. (2018). A Design and Development of micro-Learning Content in e-Learning System. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 8 (1), 56-61. DOI: http://dx.doi.org/10.18517/ijaseit.8.1.2698.

Sannikov, S., Zhdanov, F., Chebotarev, P., & Rabinovich, P. (2015). Interactive Educational Content Based on Augmented Reality and 3D Visualization. Procedia Computer Science, 66, 720-729. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.11.082.

Taylora, M., Harlowb, A., & Forretc, M. (2010). Using a Computer Programming Environment and an Interactive Whiteboard to Investigate Some Mathematical Thinking. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 8, 561–570. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.078.

Published
2019-03-20
How to Cite
Tabler, T. (2019). Using of interactive content in the electronic educational resources in the educational process of a modern school. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 7(1), 54-66. https://doi.org/10.32919/uesit.2019.01.05