Features of the use of elements of distance learning in the process of training future teachers of computer science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32919/uesit.2018.03.07

Keywords:

distance learning, future teacher of computer science, distance learning platform, e-learning course, technologies of pedagogical design

Abstract

On today in all institutions of higher education there is an actual problem with creation of high-tech information and communication educational-scientific system. This is in line with the needs of the information society, modern achievements in science and technology, international standard. At training of future teachers of Informatics occupies an important place modular object-oriented dynamic learning environment Moodle. Moodle have free access to the management of training content, personifying "pedagogy of constructionism" and focuses on the teacher and the student under time for learning. Moodle can also be used for remote courses and support full-time and part-time (distance) learning.

The article deals with the issue of improvement of modern approaches in organization of educational process in higher education institutions of Ukraine. Based on the experience of foreign and Ukrainian scientists was the introduction of elements of distance learning for training of teachers of Informatics. The basic concepts are analyzed distance learning, compared with traditional forms of education.

The advantages and disadvantages of using the remote control system are considered training on the basis of Melitopol state pedagogical University named after Bogdan Khmelnitsky. Based on experience, various aspects are described the use of SDN in professional activities. Much attention is paid to authorization of students in the LMS and online course. Work is considered in edit mode, which allows you to make a variety of edits to the VTS. It registration of new listeners in the system and creation of new categories, subcategories, courses, development of lecture, practical material, work with a forum that allows course participants to communicate with the teacher and with the other listener. Learning process using distance learning technologies based on distance learning classes in synchronous or asynchronous modes.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 287 / PDF downloads: 225

References

Андрєєв, А. А. (1998). Введення в дистанційне навчання. Комп’ютери в навчальному процесі, (2), 25-68.

Беспалько, В. П. (1989). Слагаемые педагогической технологии. Москва: Педагогика.

Безрукова, В. С. (1999). Педагогика. Проективная педагогика: учебник для индустриально-педагог. техникумов и для студентов инженерно-педагогических специальностей. Екатеринбург: Деловая книга.

Биков, В. Ю. (2001). Проектний підхід і дистанційне навчання у професійній підготовці управлінських кадрів. В Кримські педагогічні читання: Матеріали Міжнародної наукової конференції (с. 30-50).

Гладир, А. І., Зачепа, Н. В., & Мотруніч, О. О. (2012). Системи дистанційного навчання – огляд програмних платформ. Взято з http://www.kdu.edu.ua/statti/Tezi/Tezi_2012/43.

Кухаренко, В. М., Рибалко, О. В., & Сиротенко, Н. Г. (2002). Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс. Навчальний посібник. Харків: НТУ «ХПІ», Торсінг.

Лебедева, М. Б., & Шилова, О. Н. (2004). Что такое ИКТ-компетентность студентов педагогического университета и как ее формировать? Информатика и образование, (3), 95-100.

Міністерство освіти і науки України. (2000). Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. Взято з http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html.

Міністерство освіти і науки України. (2013). Про затвердження Положення про дистанційне навчання. Наказ від 25.04.2013 р. № 466. Взято з http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.

Наумук, І. (2017). Особливості використання методу case-study в процесі підготовки майбутніх учителів інформатики. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, 2 (19), 132-136.

Осадчий, В. В., & Наумук, И. Н. (2015). Анализ проблемы профессиональной подготовки медиаграмотных учителей информатики в Украине. Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society), 18 (2), 428-440. Взято с https://readera.ru/analiz-problemy-professionalnoj-podgotovki-mediagramotnyh-uchitelej-informatiki-v-14062606.

Сисоєва, С. О., & Осадча, К. П. (2010). Системи дистанційного навчання: порівняльний аналіз навчальних можливостей. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. праць, (23), 46-55. Київ – Вінниця: ТОВ «Планер».

Спiрiн, О. М. (2007). Мета та завдання фахової підготовки вчителя інформатики за кредитно-модульною системою. Інформаційні технології i засоби навчання (Information Technologies and Learning Tools), 3 (2). Взято з https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/261.

Ястремська, С. О. (2017). Огляд програмних платформ для організації дистанційного навчання майбутніх магістрів сестринської справи. Молодий вчений, 9 (49), 428-432.

Holmberg, B. (1990). Status and Trends of Distance Education. London: Kogan Page.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Andrieiev, A. A. (1998). Introduction to distance education. Kompiutery v navchalnomu protsesi, (2), 25-68. (in Ukrainian)

Bespalko, V. P. (1989). Components of pedagogical technology. Mosow: Pedagogika. (in Russian)

Bezrukova, V. S. (1999). Pedagogy. Projective pedagogy: textbook for industrial pedagogical colleges and for students of engineering and pedagogical specialties. Ekaterinburg: Delovaya kniga. (in Russian)

Bykov, V. Yu. (2001). Project approach and distance learning in the professional training of managerial personnel. In Krymski pedahohichni chytannia: Materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (pp. 30-50). (in Ukrainian)

Hladyr, A. I., Zachepa, N. V., & Motrunich, O. O. (2012). Distance Learning Systems-Software Platforms Overview. Retrieved from http://www.kdu.edu.ua/statti/Tezi/Tezi_2012/43. (in Ukrainian)

Kukharenko, V. M., Rybalko, O. V., & Syrotenko, N. H. (2002). Distance Learning: Terms of Use. Distance course. Tutorial. Kharkiv: NTU "KhPI", Torsinh. (in Ukrainian)

Lebedeva, M. B., & Shilova, O. N. (2004). What is the ICT competence of students at the University of the Pedagogy and how to form it? Informatika i obrazovanie, (3), 95-100. (in Russian)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2000). Concept of development of distance education in Ukraine. Retrieved from http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2013). On the approval of the Provision on distance education. Order from April 25, 2013 No. 466. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. (in Ukrainian)

Naumuk, I. (2017). Opportunities to use the case-study method in the process of preparing future teachers of informatics. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, 2 (19), 132-136. (in Ukrainian)

Osadchiy, V. V., & Naumuk, I. N. (2015). Analiz problemyi professionalnoy podgotovki mediagramotnyih uchiteley informatiki v Ukraine. Obrazovatelnyie tehnologii i obschestvo (Educational Technology & Society), 18 (2), 428-440. Retrieved from https://readera.ru/analiz-problemy-professionalnoj-podgotovki-mediagramotnyh-uchitelej-informatiki-v-14062606. (in Russian)

Sysoieva, S. O., & Osadcha, K. P. (2010). Distance Learning System: Comparative Analysis of Learning Opportunities. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. prats, (23), 46-55. Kyiv – Vinnytsia: TOV «Planer». (in Ukrainian)

Spirin, O. M. (2007). The purpose and tasks of the professional training of the teacher of informatics under the credit-module system. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia (Information Technologies and Learning Tools), 3 (2). Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/261. (in Ukrainian)

Yastremska, S. O. (2017). An overview of software platforms for the organization of distance learning for future masters of nursing. Molodyi vchenyi, 9 (49), 428-432. (in Ukrainian)

Holmberg, B. (1990). Status and Trends of Distance Education. London: Kogan Page. (in English)

Published

2018-09-30

How to Cite

Naumuk, I., & Korzun, N. (2018). Features of the use of elements of distance learning in the process of training future teachers of computer science. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 6(3), 70–80. https://doi.org/10.32919/uesit.2018.03.07