Using the Specialized Pedagogical Software for Studying Programming in the Eighth Grade

Keywords: programming, school computer science course, primary school, C , structural programming

Abstract

The current state of school computer science is characterized by a predominant attention to the study of information technology and the weakening of the fundamental component. This situation has negative consequences for the general education of schoolchildren, as well as their career guidance. Researchers see the ways of leaving it in providing a rational combination of fundamental and applied components, improving the methodical system of teaching computer science, creating additional special courses, increasing the importance of informatics through the introduction of external testing and taking into account its results when entering the IT specialty of higher education, improving the quality of teacher training in Universities and institutes of postgraduate education, etc.

The course content of the computer science of the main school covers three content lines: theoretical informatics; the basics of algorithmization and programming; information and communication technologies. The most difficult for both students and teachers is the study of the section "Algorithms and Programs". In the process of experimental and experimental work, we have found that the important task of the teacher in the process of teaching programming is to organize the verification of the correctness of the work written by students of the program, that is, the conformity of the solution to the conditions of the problem and the stability of functioning for any set of input data. This work takes a lot of time (since it is necessary to enter different data for a single student several times and analyze the result obtained) and the availability of several sets of test data, so during the lesson full validation is almost impossible. A successful way to solve this problem is to use a specialized software environment in which a student can write, compile, and run a program, which automatically checks the program on different sets of test data.

In this regard, the main task of the developed pedagogical software complex is the formation and consolidation of practical skills of structural programming in C++. The pedagogical program complex contains tasks with the themes envisaged by the program of the 8th form. The software product consists of a teacher program, a student program and a database. The complex is intended for use in the lessons of assimilation of new material, the formation of skills and abilities, the consolidation of skills and abilities, verification of knowledge, skills and abilities, as well as for the organization of independent work of students. Further research is planned to be aimed at improving the pedagogical software complex by expanding its functionality.

References

Базурін, В. М. (2017). Середовища програмування як засіб навчання учнів основ програмування. Інформаційні технології і засоби навчання, 59 (3), 13-27. Взято з https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1601.

Білоусова, Л. І. (2010). Інформатика в школі: ключові проблеми курсу. Комп’ютер у школі та сім’ї, (2), 26-29.

Босова, Л. Л. (2008). Школьная информатика как точка роста информатизации образования. Казанский педагогический журнал, (11), 44-50.

Гребнева, Д. М. (2016). Обзор методических подходов к обучению программированию в школе. Научное обозрение. Педагогические науки, (3), 13-27.

Грищенко, М. (Ред.). (2016). Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ: МОН України. Взято з https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf.

Громко, Г. Г. (2012). Інформатика в основній школі – очима вчителя. Комп’ютер у школі та сім’ї, (4), 3-5.

Данова, Н. С., & Пономарев, О. П. (2005). Роль программирования в школьном курсе информатики. Психолого-педагогический журнал Гаудеамус, 1 (7), 191-196.

Денисюк, В. В., & Кулик, Т. М. (2009). Інтерактивне навчання на уроках інформатики. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 91-98.

Дорошенко, Ю. О., Тихонова, Т. В., & Луньова, Г. С. (2011). Технологічне навчання інформатики: Навчально-методичний посібник. Харків: Вид-во «Ранок».

Зеленяк, О. П. (2010). Сучасна шкільна інформатика: чи є вона такою? Комп’ютер у школі та сім’ї, (5), 35-38.

Інформатика. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. (2017). Київ: МОН України. Взято з https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas.

Кабінет Міністрів України. (2011). Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Постанова від 23 листопада 2011 р. № 1392. Київ. Взято з http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF.

К обществам знания. Всемирный доклад ЮНЕСКО. (2005). Париж: Изд-во ЮНЕСКО. Взято с http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843r.pdf.

Ковальчук, В. І., & Воротникова, І. П. (2017). Моделі використання елементів дистанційного навчання в школі. Інформаційні технології і засоби навчання, 60 (4), 58-76. Взято з https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1763/1225.

Коршунова, О. В., & Мотурнак, Є. В. (2015). Удосконалення змісту й структури навчання інформатики в школі відповідно до вимог сучасного суспільства. Комп’ютер у школі та сім’ї, (4), 20-23.

Кузнецов, А. Е., & Зыбцева, К. А. (2015). Python как базовый язык для обучения программированию. Педагогическое образование на Алтае, (1), 213-217.

Морзе, Н. В. (2004). Методика навчання інформатики: Навч. посіб.: У 4-х ч. Ч. І: Загальна методика навчання інформатики. Київ: Навчальна книга.

Морзе, Н. В. (2004). Методика навчання інформатики: Навч. посіб.: У 4-х ч. Ч. ІV: Методика навчання основ алгоритмізації і програмування. Київ: Навчальна книга.

Осадча, К. П. (2011). Аналіз понять «компетенція» та «компетентність» у зарубіжній та вітчизняній науковій літературі. Педагогічний дискурс, (9), 254-258.

Пасіхов, Ю. (2016). Концепція шкільної IT-освіти в умовах сучасного інформаційного суспільства. Матеріали Х Міжнародної науково-практичної конференції «Інтернет – Освіта – Наука» (IОН-2016), Вінниця, 11-14 жовтня 2016, 157-158. Вінниця: ВНТУ.

Рагуліна, О. А. (2009). Проектно-орієнтоване навчання на уроках інформатики. Комп’ютер у школі та сім’ї, (4), 30-32.

Ривкінд, Й. Я., Лисенко, Т. І., Чернікова, Л. А., & Шакотько, В. В. (2016). Інформатика: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів. Київ: Генеза.

Руденко, В. Д. (2010). Шкільна інформатика: сучасні проблеми та погляд у майбутнє. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, (9), 134-140. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_22.

Самойленко, Н. І., & Семко, Л. П. (2015). Методичні підходи до вивчення інформатики в основній школі. Наукові записки [Кіровоградського держ. пед. ун.-ту ім. В. Винниченка]. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 2 (7), 76-81.

Спірін, О. М., & Вакалюк, Т. А. (2017). Web-opiєнтовані технології навчання основ програмування майбутніх учителів інформатики. Математика та інформатика у вищій школі: виклики сучасності: зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф., 18-19 травня 2017, 61-65. Вінниця: ФОП Рогальська І.О.

Шакотько, В. В. (2016). Інформатика в системі освіти України: становлення, перспективи. Інформаційні технології в освіті, 4 (29), 116-130.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bazurin, V. M. (2017). Programming environments as a means of teaching pupils to programming basics. Information Technologies and Learning Tools, 59 (3), 13-27. Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1601. (in Ukrainian)

Bilousova, L. I. (2010). Computer science at school: key issues of the course. Kompiuter u shkoli ta simi, (2), 26-29. (in Ukrainian)

Bosova, L. L. (2008). School Informatics as a Point of Growth in the Informatization of Education. Kazanskij pedagogicheskij zhurnal, (11), 44-50. (in Russian)

Grebneva, D. M. (2016). The review of methodical approaches to learning programming at schools. Nauchnoe obozrenie. Pedagogicheskie nauki, (3), 13-27. (in Russian)

Hryshchenko, M. (Ed.). (2016). New Ukrainian School. Conceptual Principles of Reforming High School. Kyiv: MON Ukrainy. Retrieved from https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf. (in Ukrainian)

Hromko, H. H. (2012). Computer science at the primary school – the teacher's view. Kompiuter u shkoli ta simi, (4), 3-5. (in Ukrainian)

Danova, N. S., & Ponomarev, O. P. (2005). The role of programming in the school course of computer science. Psihologo-pedagogicheskij zhurnal Gaudeamus, 1 (7), 191-196. (in Russian)

Denysiuk, V. V., & Kulyk, T. M. (2009). Interactive training in computer science classes. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, (2), 91-98. (in Ukrainian)

Doroshenko, Yu. O., Tykhonova, T. V., & Lunova, H. S. (2011). Technological training of informatics: Educational and methodical manual. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok». (in Ukrainian)

Zeleniak, O. P. (2010). Modern school computer science: is it such? Kompiuter u shkoli ta simi, (5), 35-38. (in Ukrainian)

Computer Science. Grades 5-9. The program for secondary schools. (2017). Kyiv: MON Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas. (in Ukrainian)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2011). On Approval of the State Standard for Basic and Comprehensive Secondary Education. Resolution of November 23, 2011 No 1392. Kyiv. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF. (in Ukrainian)

Towards Knowledge Societies. UNESCO World Report. (2005). Paris: UNESCO Publishing. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843r.pdf. (in Russian)

Kovalchuk, V. I, & Vorotnykova, I. P. (2017). Models of the use of distance learning elements in school. Information Technologies and Learning Tools, 60 (4), 58-76. Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1763/1225. (in Ukrainian)

Korshunova, O. V., & Moturnak, E. V. (2015). Perfection of content and structure of teaching of computer science in a school in accordance with the requirements of modern society. Kompiuter u shkoli ta simi, (4), 20-23. (in Ukrainian)

Kuznecov, A. E., & Zybceva, K. A. (2015). Python as the base language for teaching programming. Pedagogicheskoe obrazovanie na Altae, (1), 213-217. (in Russian)

Morze, N. V. (2004). Methodology of teaching computer science: Teaching. Manual: In 4 parts. Part I: General Methodology of Computer Science. Kyiv: Navchalna knyha. (in Ukrainian)

Morze, N. V. (2004). Methodology of teaching computer science: Teaching. Manual: In 4 parts. Part I: Methodology for the study of the basics of algorithmization and programming. Kyiv: Navchalna knyha. (in Ukrainian)

Osadcha, K. P. (2011). Analysis of the Concepts "Competence" and "Competence" in Foreign and Domestic Scientific Literature. Pedahohichnyi dyskurs, (9), 254-258. (in Ukrainian)

Pasikhov, Yu. (2016). Concept of school IT-education in a modern information society. In Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference "Internet - Education - Science" (ION-2016), Vinnytsia, October 11-14, 2016, 157-158. Vinnytsia: VNTU. (in Ukrainian)

Rahulina, O. A. (2009). Project-oriented training in computer science classes. Kompiuter u shkoli ta simi, (4), 30-32. (in Ukrainian)

Ryvkind, Y. Ya., Lysenko, T. I., Chernikova, L. A., & Shakotko, V. V. (2016). Informatics: a textbook for the 8th form of general education institutions. Kyiv: Heneza. (in Ukrainian)

Rudenko, V. D. (2010). School Informatics: Modern Problems and Looking to the Future. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, (9), 134-140. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_22. (in Ukrainian)

Samoilenko, N. I., & Semko, L. P. (2015). Methodological approaches to the study of computer science in the primary school. Naukovi zapysky [Kirovohradskoho derzh. ped. un.-tu im. V. Vynnychenka]. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 2 (7), 76-81. (in Ukrainian)

Spirin, O. M., & Vakaliuk, T. A. (2017). Web-oriented technologies for the study of the basics of programming of future computer science teachers. In Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference "Mathematics and Informatics in Higher School: Challenges of Modernity", Vinnytsia, May 18-19, 2017, 61-65. Vinnytsia: FOP Rohalska I.O. (in Ukrainian)

Shakotko, V. V. (2016). Computer science in the education of Ukraine: formation prospects. Journal of Information Technologies in Education, 4 (29), 116-130. (in Ukrainian)

Published
2017-12-29
How to Cite
Malovichko, O., & Koniukhov, S. (2017). Using the Specialized Pedagogical Software for Studying Programming in the Eighth Grade. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 5(4), 38-55. https://doi.org/10.32919/uesit.2017.04.04