Use of Multimedia Technologies in the Training of Teachers of Fine Arts

Keywords: computer technologies, multimedia technologies, higher school teacher information culture, art education, teacher of arts

Abstract

The article states that the training of young professionals, in particular teachers, is the main task of national educational systems, especially higher education. In the modern world, the transformation that rocked the society in the late XX – early XXI centuries is prevailed, and the education sector was particularly affected. The rapid growth of information volumes, globalization processes, innovations in the field of information and communication technologies prompt to change the approaches to understanding the essence of studying. Nowadays, the studying goes beyond the standard education - the acquisition of skills and abilities under the guidance of a teacher within an educational institution. The leading countries of the world are making significant efforts to provide high-quality training and further information support to highly skilled professionals. In Ukraine, the idea of reforming the system of higher education in line with the growing demands of the global information society is supported at the state level. The existence of a number of underestimated advantages of the use of new technologies is mentioned, this concerns multimedia technologies and the possibility of their introduction into the educational process of future teachers of fine arts. For example, the opportunity not only to read the facts, but also to familiarize students with video chronicles, reproductions of posters, paintings and photographs, fragments of feature films that allow multimedia technologies.

The author considers the conditions of use of multimedia technologies by the teacher in the educational process and the role of the teacher himself in the professional training of specialists from different fields and especially teachers. The concepts of «multimedia», «multimedia technologies», «multimedia tools», «multimedia information», «multimedia products» are expounded. The article analyzes the scientific works on the application of multimedia technologies in the educational process. The main reasons for changing the teacher's role in professional activity are found out. Based on the analysis, the teacher's ability to use multimedia technologies in the educational process is determined.

The article notes that the main task of vocational education of a modern teacher is not only the acquisition of knowledge, but also the mastery of information and telecommunication technologies for the formation of comprehensive and general cultural skills of work with information. During the study, it was substantiated that the introduction of multimedia technologies into the educational process of higher education institutions that train teachers of fine arts, will increase their professionalism and competitiveness in the labor market. It emphasizes that for the modern teacher of fine arts it is important not to accumulate knowledge, but to be able to operate and replenish it, to navigate in the information space. An analysis of trends in further education informatization shows that in the future the value of multimedia applications in this area will increase, because knowledge that provides the required level of professional qualification is always subject to rapid changes.

References

Буйницька, О. П. (2012). Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Київ: Центр учбової літератури.

Гафурова, Н. В., & Чурилова, Е. Ю. (2008). Педагогическое применение мультимедийных средств. Красноярск.

Грицай, Н. Б. (2012). Використання мультимедійних технологій у методичній підготовці майбутніх учителів біології. Інформаційні технології в освіті, 13 (2012), 107-113.

Жалдак, М. І., Шут, М. І., Жук, Ю. О., Дементієвська, Н. П., Пінчук, О. П., Соколюк, О. М., & Соколов, П. К. (2012). Мультимедійні системи як засоби інтерактивного навчання: посібник. Київ: Педагогічна думка.

Іванова, О. В. (2012). Мультимедійні засоби навчання у внз: сутність та вимоги до їх створення. Педагогічні науки, 22 (5), 234-238.

Кучай, О. В. (2014). Концептуальні засади підготовки майбутніх учителів засобами мультимедійних технологій. Черкаси: видавець Чабаненко Ю. А.

Мультимедиа. В Большой Энциклопедический Словарь. Взято с https://www.vedu.ru/bigencdic/40593/.

Осадчий, В. В. (2013). Система інформаційно-технологічного забезпечення професійної підготовки майбутніх учителів в умовах педагогічного університету. [Дис. д-ра пед. наук]. Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмельницького, Мелітополь.

Про освіту. № 2145-VIII. (2017). Взято з http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Рябуха, А. Ю. (2013). Стан упровадження мультимедійних технологій у підготовку майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін. Педагогічна освіта: теорія і практика, (13), 255–258.

Самойленко, О. М., Ручинська, Н. С., & Калачова, Л. В. (2009). Електронний мультимедійний підручник як засіб здійснення профільного навчання за дистанційною формою. Профільне навчання природничо-математичного та технологічного напрямків: проблеми, досвід, перспективи. Матеріали всеукраїнської науково-методичної конференції. Херсон: Айлант, (12), 22–25.

Синиця, М. О. (2014). Використання мультимедійних технологій у навчальному процесі ВНЗ як засіб формування педагогічних знань. В О. А. Дубасенюк (Ред.), Професійна педагогічна освіта: становлення і розвиток педагогічного знання: монографія. (с. 418-438). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.

Чайковська, О., & Александрова, Г. (2013). Мультимедійні технології як чинник формування інноваційного навчального середовища на уроках музики. Рідна школа, (3), 66-69.

Чередніченко, Г. А., Шапран, Л. Ю., & Куниця, Л. І. (2010). Застосування мультимедійних технологій у процесі навчання іноземним мовам. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України, 155 (1), 184-192.

Чернявський, Б. (2014). Сутність та особливості використання комп’ютерних технологій навчання у художній освіті. Молодь і ринок, (12), 126-130.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Buinytska, O. P. (2012). Information technology and technical means of training. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian)

Hafurova, N. V., & Churylova, E. Yu. (2008). Pedagogical use of multimedia tools. Krasnoyarsk. (in Russian)

Hrytsai, N. B. (2012). The Usage of the Multimedia Technology in the Future Biology Teachers’ Methodical Training. Information Technologies in Education, 13 (2012), 107-113. (in Ukrainian)

Zhaldak, M. I., Shut, M. I., Zhuk, Yu. O., Dementiievska, N. P., Pinchuk, O. P., Sokoliuk, O. M., & Sokolov, P. K. (2012). Multimedia Systems as Interactive Learning Tools: Handbook. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian)

Ivanova, O. V. (2012). Multimedia means of studying in the university: the essence and requirements for their creation. Pedahohichni nauky, 22 (5), 234-238. (in Ukrainian)

Kuchai, O. V. (2014). Conceptual basis for the training of future teachers by means of multimedia technologies. Cherkasy: publisher Chabanenko Yu. A. (in Ukrainian)

Multimedia. In Bol'shoj Ehnciklopedicheskij Slovar'. Retrieved from https://www.vedu.ru/bigencdic/40593/. (in Russian)

Osadchyi, V. V. (2013). System of information and technological support in professional training of future teachers in conditions of pedagogical university. [Thesis of the doctor of pedagogical sciences]. Bogdan Khmelnitsky Melitopol state pedagogical university, Melitopol. (in Ukrainian)

On Education. № 2145-VIII. (2017). Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (in Ukrainian)

Riabukha, A. Yu. (2013). The state of implementation of multimedia technologies in the training of future teachers of natural and mathematical disciplines. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, (13), 255-258. (in Ukrainian)

Samoilenko, O. M., Ruchynska, N. S., & Kalachova, L. V. (2009). Electronic multimedia textbook as a means of conducting profile education in a distant form. Specific study of natural-mathematical and technological directions: problems, experience, perspectives, materials of the All-Ukrainian scientific and methodical conference. Kherson: Ayalant, (12), 22-25. (in Ukrainian)

Synytsia, M. O. (2014). Use of multimedia technologies in the educational process of higher educational institutions as a means of formation of pedagogical knowledge. In O. A. Dubaseniuk (Ed.), Professional pedagogical education: formation and development of pedagogical knowledge: monograph. (pp. 418-438). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. (in Ukrainian)

Chaikovska, O., & Aleksandrova, H. (2013). Multimedia technologies as a factor in the formation of an innovative learning environment in music lessons. Ridna shkola, (3), 66-69. (in Ukrainian)

Cherednichenko, H. A., Shapran, L. Yu., & Kunytsia, L. I. (2010). Application of multimedia technologies in the process of teaching foreign languages. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy, 155 (1), 184-192. (in Ukrainian)

Cherniavskyi, B. (2014). Essence and peculiarities of computer technology use in artistic education. Molod i rynok, (12), 126-130. (in Ukrainian)

Published
2017-12-29
How to Cite
Davydova, S. (2017). Use of Multimedia Technologies in the Training of Teachers of Fine Arts. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 5(4), 67-77. https://doi.org/10.32919/uesit.2017.04.06