Pedagogical conditions preparation of educators for professional activity with children of preschool age in inclusive education

Keywords: pedagogical conditions, training, professional activity, educator, inclusive education, preschool age

Abstract

The article presents the peculiarities of formation pedagogical conditions for the training of future educators for professional activity with preschool-age children in inclusive education. The author analyzes the definitions of the concept “pedagogical conditions” in the scientific and pedagogical literature. A review of the pedagogical conditions in the work of domestic and foreign researchers on the issue of vocational training, in particular the training of specialists in inclusive education, is presented. According to the results of the study this topic, four interrelated and complementary pedagogical conditions are formed that are necessary in the process of preparing educators for professional activity with preschoolers within the framework of inclusive education: creation of optimal conditions for increasing the motivation of students’ educational activities (interest in the content of inclusive education: information and activity; recognition of the student as an active partner in educational interaction; vocational and practical direction of professional training); providing a holistic system of professional training on the basis of interconnected communication goals, contents, forms, methods of teaching in conditions of inclusive education; the formation of students’ theoretical and methodological knowledge and skills should be used in the process of work in inclusive education; the development and implementation a series of special exercises and tasks in the educational process, that take into account the specifics of future professional activities and provide students with independent search for arguments for the optimal choice of content and forms of organization of work with preschool children in inclusive groups.

References

Акимова, О. И. (2011). Инклюзивное образование как современная модель образования лиц с ограниченными возможностями здоровья. Инклюзивное образование: методология, практика, технология: материалы международной научно-практической конференции. Москва: МГППУ.

Алексюк, А. М., Аюрзанайн, А. А., & Підкасистий, П. І. (1993). Організація самостійної роботи студентів в умовах інтенсифікації навчання: навч.посіб. Київ: ІСДО.

Аніщук, А. М. (2013). Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми в умовах інклюзивної освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М. Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки, (5), 213-218.

Бусел, В. (Гол. ред.). (2009). Великий тлумачний словник сучасної української мови. Ірпінь: Перун.

Голюк, О. А. (2016). Організаційно-педагогічні умови набуття майбутніми вихователями ДНЗ фахових компетентностей для роботи в інклюзивному середовищі. Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії, 79-82.

Гусаківська, С. С. (2013). Мотивація у фаховій підготовці майбутніх вихователів дошкільного навчального закладу. Український науковий журнал «Освіта регіону», 2. Взято з http://social-science.com.ua/article/1086.

Давкуш, Н. В. (2011). Підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до прогностичної діяльності (Автореф. дис. канд. пед. наук.) Кримський гуманітарний університет, Ялта.

Куприянов, Б. В. (2001). Современные подходы к определению сущности категории «педагогические условия». Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова, (2), 101–104.

Листопад, О. А. (2016). Теоретико-методологічні засади формування професійно-творчого потенціалу майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. (Дис. докт. пед. наук). Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського, Одеса.

Луцан, Н. І. (2014). Педагогічні умови формування професійної мобільності вихователя дошкільного закладу. Науковий вісник Миколаївського державного університету ім. В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки, 1.45, 87-89.

Машовець, М. А. (2015). Підготовка сучасного педагога дітей дошкільного віку в умовах мінливого соціум. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4 (48), 339-347.

Попович, О. М. (2016). Модель підготовки майбутніх вихователів до організації конструктивної діяльності дітей дошкільного віку. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія, (1), 64-69.

Садова, І. І. (2015). Особливості підготовки майбутнього вчителя до навчання дітей з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук, (14), 313-318.

Хафизуллина, И. Н. (2008). Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки. (Автореф. дис. канд. пед. наук.). Астраханский государственный университет, Астрахань.

Швець, Т. А. (2016). Педагогічні умови формування професійної майстерності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. (Дис. канд. пед. наук). Херсонський державний університет, Херсон.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Akimova, O. Y. (2011). Inclusive education as a modern model for educating people with disabilities. Inclusive education: methodology, practice, technology: materials of the international scientific and practical conference. Moscow: MGPPU. (in Russian)

Aleksiuk, A. M., Aiurzanain, A. A., & Pidkasystyi, P. I. (1993). Organization of independent work of students in conditions of intensification of study: handbook. Kyiv: ISDO. (in Ukrainian)

Anishchuk, A. M. (2013). Training future educators for working with children under inclusive education. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. M. Hoholia. Seriia: Psykholoho-pedahohichni nauky, (5), 213-218. (in Ukrainian)

Busel, V. (Ed. in Chief). Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language. Irpin: Perun. (in Ukrainian)

Holiuk, O. A. (2016). Organizational-pedagogical conditions of obtaining by future educators of the DNR of professional competencies for work in the inclusive environment. Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: vid instytualizatsii do inkliuzii, 79-82. (in Ukrainian)

Husakivska, S. S. (2013). Motivation in the professional training of future teachers of pre-school educational institutions. Ukrainskyi naukovyi zhurnal “Osvita rehionu”, 2. Retrieved from http://social-science.com.ua/article/1086. (in Ukrainian)

Davkush, N. V. (2011). Preparation of future educators of pre-school educational institutions for prognostic activities. (Author’s abstract of Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Crimean Humanitarian University, Yalta. (in Ukrainian)

Kupryianov, B. V. (2001). Modern approaches to the definition of the essence of the category "pedagogical conditions". Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N. A. Nekrasova, (2), 101–104. (in Russian)

Lystopad, O. A. (2016). Theoretical and methodological principles of formation of professional-creative potential of future educators of pre-school educational institutions. (Doctor of Pedagogic Sciences Thesis). South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky, Odessa. (in Ukrainian)

Lutsan, N. I. (2014). Pedagogical conditions for the formation of professional mobility of a preschool teacher. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu im. V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichni nauky, 1.45, 87-89. (in Ukrainian)

Mashovets, M. A. (2015). Preparation of a modern teacher of preschool children in a changing socium. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4 (48), 339-347. (in Ukrainian)

Popovych, O. M. (2016). Model of training future educators for the organization of constructive activity of preschool children. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, (1), 64-69. (in Ukrainian)

Sadova, I. I. (2015). Features of the future teacher training for the education of children with special needs in the context of inclusive education. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, (1), 313-318. (in Ukrainian)

Hafizullina, I. N. (2008). Formation of the inclusive competence of future teachers in the process of training. (Author’s abstract of Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Astrakhan State University, Astrakhan. (in Russian)

Shvets, T. A. (2016). Pedagogical conditions for the formation of professional skills of future teachers of pre-school educational institutions. (Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Kherson State University, Kherson. (in Ukrainian)

Published
2017-12-29
How to Cite
Sukhoviienko, N. (2017). Pedagogical conditions preparation of educators for professional activity with children of preschool age in inclusive education. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 5(4), 121-132. https://doi.org/10.32919/uesit.2017.04.11