Competence approach to the study of disciplines students of the specialty "Chemical technology & engineering"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32919/uesit.2021.01.02

Keywords:

chemists-technologists, design, competencies, chemical production, educational program

Abstract

The basis of training of chemists-technologists of chemical profile is the formation of their professional competence. It is necessary that future professionals gain knowledge of modern innovative chemical engineering technologies for modern production and be able to apply them in practical conditions when preparing bachelors in the specialty 161 "Chemical Technology and Engineering". The proposed approach is the development and formation of students' theoretical ideas and knowledge about processes, effective use of technological means, process development, training with design and technical documentation, using modern methods of computer design. It was argued that the specifics of classroom and independent work of students in basic and elective disciplines - is the result of a competency-based approach. Specialized-professional competencies include knowledge of technological processes, knowledge of technological documentation, skills to map technological processes; knowledge of technological process design and skills to conduct various types of project analysis; knowledge of research methods and skills of organizing research and analysis of their results; ability to use theoretical knowledge and practical skills to master the basics of entrepreneurship. The prospect of a competent approach to the study of disciplines in students of this specialty is the formation of theoretical knowledge and practical skills of calculation and choice. The purpose of this approach is to provide students with knowledge of technical means and systems of automatic control and regulation of basic technological parameters of chemical-technological processes through modern information technologies used to create and manage technological parameters.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 375 / PDF downloads: 301

References

Альперт, Л. З. (2000). Основы проектирования химических установок. Москва: Высшая школа.

Архипова, М. В. (2010). Модель формування дослідницької компетентності майбутнього інженера-педагога. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, (76).

Головань, М. С. (2012). Модель формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 5(23), 196-205.

Головань, М. С., & Яценко, В. В. (2012). Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі, 7, 55-62.

Гринберг, Я. И. (2001). Проектирование химических производств. Москва: Химия.

Деркач, Т. М. (2013). Теоретичні та методичні основи підготовки майбутніх фахівців хімічних спеціальностей засобами інформаційних технологій : монографія. Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС.

Доценко, В. Ф., & Бондаренко, Є. Г. (2008). Проектування підприємств галузі : конспект лекцій для студентів спеціальності 6.091700. Київ: НУХТ.

Зязюн, І. (2004). Філософія педагогічного світогляду. Професійна освіта: педагогіка і психологія, (6), 209-222.

Кириченко, О. (2017). Критерії формування готовності до професійної діяльності інженерів на основі 3D-моделювання. Освітологічний дискурс, 3-4(18-19), 296-308. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.2938.

Кривова, А. Ю., & Паронян, В. Х. (2009). Технология производства парфюмерно-косметических продуктов. Москва: ДеЛи принтс.

Крушельницька, О. В. (2012). Методологія та організація наукових досліджень : Навчальний посібник. Київ: Кондор.

Кучерявий, О. Г. (2011). Модульно-розвивальне навчання у вищій школі: аспекти проектування : монографія. Київ: Видавничий Дім «Слово».

Марцева, Л. А. (2015). Теоретичні та методичні основи професійної підготовки молодших спеціалістів радіотехнічного профілю. (Дис. докт. пед. наук). Львівський науково-практичний центр Інституту професійно-технічної освіти, Львів.

Самойленко, П. В. (2014). Формування професійно-методичних компетенцій бакалаврів хімії в педагогічному університеті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія : Педагогічні науки, 120, 32-37.

Соколова, Т. Ю. (2010). AutoCAD 2010. Учебный курс. Санкт-Петербург: ИД «Питер».

REFERENCES

Alpert, L. Z. (2000). Basics of designing chemical plants. Moscow: Vyisshaya shkola. (in Russian)

Arkhypova, M. V. (2010). Model of formation of research competence of the future engineer-teacher. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, (76). (in Ukrainian)

Holovan, M. S. (2012). Model of formation of research competence of future specialists in the process of professional training Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 5(23), 196-205. (in Ukrainian)

Holovan, M. S., & Yatsenko, V. V. (2012). The essence and content of the concept of "research competence. Teoriia ta metodyka navchannia fundamentalnykh dystsyplin u vyshchii shkoli, 7, 55-62. (in Ukrainian)

Grinberg, Ya. I. (2001). Design of chemical production. Moscow: Chemistry. (in Russian)

Derkach, T. M. (2013). Theoretical and methodical bases of preparation of future specialists of chemical specialties by means of information technologies: monograph. Dnipropetrovsk: ART-PRESS. (in Ukrainian)

Dotsenko, V. F., & Bondarenko, Ye. H. (2008). Design of enterprises in the industry : lecture notes for students majoring in 6.091700. Kyiv: NUKhT. (in Ukrainian)

Ziaziun, I. (2004). Philosophy of the pedagogical outlook. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia, (6), 209-222. (in Ukrainian)

Kyrychenko, O. (2017). Criteria for the formation of readiness to professional activity of engineers based on 3d-modeling. Osvitolohichnyi dyskurs, 3-4(18-19), 296-308. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.2938. (in Ukrainian)

Krivova, A. Yu., & Paronyan, V. H. (2009). Technology of production of perfumery and cosmetic products. Moscow: DeLi print. (in Russian)

Krushelnytska, O. V. (2012). Methodology and organization of scientific research : Textbook. Кyiv: Kondor. (in Ukrainian)

Kucheryavy, O. G. (2011). Modular and developmental education in higher school: aspects of design : monograph. Kyiv: Vydavnychyi Dim "Slovo". (in Ukrainian)

Martseva, L. A. (2015). Theoretical and methodological principles of junior vocational (professional) training in radio engineering. (Doctoral Thesis). Lviv Scientific and Practical Center of the Institute of Vocational Education, Lviv. (in Ukrainian)

Samoilenko, P. V. (2014). Formation of professional and methodological competencies of bachelors of chemistry at the Pedagogical University. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Seriia : Pedahohichni nauky, 120, 32-37. (in Ukrainian)

Sokolova, T. Yu. (2010). AutoCAD 2010. Training course. Saint-Petersburg: ID "Piter". (in Russian)

Accepted
2021-03-25

Published

2021-03-31

How to Cite

Onyschuk, O. (2021). Competence approach to the study of disciplines students of the specialty "Chemical technology & engineering". Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 9(1), 13–23. https://doi.org/10.32919/uesit.2021.01.02