Визначення та обґрунтування загальнонаукових основ розробки системи дуального змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів

Authors

  • V.H. Khomenko Бердянський державний педагогічний університет

DOI:

https://doi.org/10.32919/10.32919/uesit.2016.02.56-63

Keywords:

engineers-teachers, double dual content of professional training, structural subsystem of the dual content, functional subsystem of the dual content, dual professional competencies

Abstract

In the article on the basis of analysis of modern psychological and pedagogical approaches to working out of the content of professional training of future engineers-teachers there have been determined that the working out of the double dual content of professional training of future engineers-teachers of computer profile is possible under condition of realization of dual approach to the working out of the content.

At the solving this problem it is necessary to consider so the complexity of the reflection of educational material of psychological and pedagogical disciplines on the subject field of technical disciplines for forming of professional competences of future engineers-teachers as the complexity of consideration of psychological process and mechanisms of assimilation this educational material on the basis of specific (engineers-pedagogical) activity.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 150 / PDF downloads: 109

References

Афанасьєв В. Г. Научное управление обществом: опыт системного исследования / В. Г. Афанасьев. – изд-е 2-е, доп. – М. : Политиздат, 1973. – 390 с.

Берталанфи Л. фон. Общая теория систем – обзор проблем и результатов / Л. фон. Берталанфи // Системные исследования. Ежегодник 1969. М., 1969. – С. 30 – 34.

Безпалько В. П. Основи теории педагогических систем / В. П. Безпалько. – Воронеж : Изд-во Воронежского ун-та, 1977. – 304 с.

Лопатников Л.И. Экономико-математический словарь: Словарь современной экономической науки / Л.И. Лопатников. – 5-е издание, переработанное и дополненное. – М. : Дело, 2003. – 520 с.

Мамонтов Я. Хрестоматія сучасних педагогічних течій / Я.А. Мамонтов – Харьків : Держ. видав. України, 1926. – 635с.

Методы системного педагогического исследования / под ред. Н. В. Кузьминой. – Л., 1980. – 180 с.

Новиков А.М. Проектирование педагогических систем/ Новиков А.М. // Специалист, 1998. – №5. – С. 23–29.

Овчинников Н.Ф. Категория структуры в науках о природе / Н.Ф. Овчинников // Структура и формы материи: Сб. статей. – М.: Наука, 1967. – С.11–48.

Окса М.М. Системний підхід у педагогіці: історичний аспект [Електронний ресурс] / М.М. Окса // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного ун-ту (педагогічні науки) – 2007. – №1.– С. 5 – 10. – Режим доступа до журн.: http://www.bdpu.org/scientific_published /pedagogics_1_2007 /1.doc.

Філософія [Текст] : підручник / С. П. Щерба, О. А. Заглада ; за ред. С. П. Щерби. – 2-ге вид., змінене і допов. – Житомир : ЖНАЕУ, 2008. – 548 с.

Хоменко В.Г. Сучасний стан та тенденції професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю / В.Г. Хоменко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. – Х. : УІПА, 2013. – Вип. 40–41. – С. 245 – 252.

Published

2016-12-01

How to Cite

Khomenko, V. (2016). Визначення та обґрунтування загальнонаукових основ розробки системи дуального змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 4(2), 56–63. https://doi.org/10.32919/10.32919/uesit.2016.02.56-63