Structural-organizational model of preparation of future economists in agrotechnical colleges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32919/uesit.2018.04.03

Keywords:

model, modeling of training of specialists, model blocks, organizational and pedagogical conditions

Abstract

The problem of modeling the process of forming the readiness of future specialists of the economic profile in colleges of the agrarian sphere by means of information and communication technologies is considered in the article. Approaches to definition of model in pedagogy and modeling of the training process are highlighted/ The stages of simulation are considered. The model of professional training of future economists by means of information and communication technologies is developed. The model contains blocks: target, conceptual, organizational and technological, estimated and productive. The target block envisages the purpose and tasks of the professional training of economists. The conceptual block contains approaches and principles of training, components of readiness, features of preparation of future economists in agrotechnical colleges. Organizational-technological unit provides organizational and pedagogical conditions for ensuring an effective process of preparation of future economists, stages of preparation, forms, methods, means and technologies of training. The organizational and pedagogical conditions were determined and implemented in the course of experimental research by the basic element of the developed structural-organizational model. These conditions include: the use of information and communication technologies for the organization of various forms of learning, activation of cognitive activity by means of information and communication technologies, organization of distance learning based on the Moodle system as a component of computer-oriented education of future economists. The evaluative-result block of the model includes: criteria for the formation of readiness (motivational-orientational, cognitive, activity), level of readiness formation (low, average, sufficient, high) and the result of training.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 326 / PDF downloads: 383

References

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Вітер, С. А. (2013). Модель формування економічної компетентності молодших спеціалістів у процесі фахової підготовки. Педагогічна освіта: теорія і практика, (14), 219-224.

Горобець, С. М. (2012). Формування професійної компетентності студентів економічних спеціальностей з використанням комп’ютерно орієнтованих технологій навчання. (Дис. канд. пед. наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.

Зязюн, І. (2004). Філософія педагогічного світогляду. Професійна освіта: педагогіка і психологія: польсько-український, українсько-польський журнал, (6), 209-222.

Кириченко, О. (2017). Критерії формування готовності до професійної діяльності інженерів на основі 3D-моделювання. Освітологічний дискурс, 3-4 (18-19), 296-308.

Коулз, М., Олейникова, О. Н., & Муравьева, А. А. (2009). Национальная система квалификаций. Обеспечение спроса и предложения квалификаций на рынке труда. Москва: РИО ТК им. А. Н. Коняева.

Марцева, Л. А. (2015). Теоретичні та методичні основи професійної підготовки молодших спеціалістів радіотехнічного профілю. (Дис. докт. пед. наук). Львівський науково-практичний центр Інституту професійно-технічної освіти, Львів.

Ничкало, Н. Г. (2004). Развитие в Украине исследований по проблемам педагогики и психологии профессионального образования на рубеже столетий. Київ: Науковий світ.

Опачко, М. В. (2016). Інтегративний підхід до реалізації дидактичного менеджменту у підготовці магістрів-фізиків Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія: Педагогічна, (22), 43-45. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2016_22_14.

Потапкіна, Л. (2016). Модель формування готовності майбутніх економістів до інноваційної професійної діяльності. Науковий огляд, 3 (24). Взято з https://core.ac.uk/download/pdf/145611393.pdf.

Різник, В. (2013). Модель формування готовності майбутніх фахівців економічних спеціальностей до професійної діяльності у процесі вивчення спеціальних дисциплін. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія, 28 (2), 277-283. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2013_28_2_54.

Слободянюк, О. М. (2017). Формування професійно-етичної компетентності майбутніх менеджерів економічного профілю у процесі вивчення суспільно-гуманітарних дисциплін. (Дис. канд. пед. наук). Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти», Київ.

Служинська, Л. Б. (2012). Підготовка майбутнього менеджера-економіста до професійної самореалізації. (Дис. канд. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль.

Рапацевич, Е. С. (сост.). (2001). Современный словарь по педагогике. Минск: Современное слово.

Стаднійчук, І. П. (2017). Формування технічної компетентності техніків-механіків у процесі професійної підготовки в аграрних коледжах. (Дис. канд. пед. наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.

Яциніна, Н. О. (2008). Формування інформаційно-технологічної компетенції майбутнього вчителя у навчальному процесі педагогічного університету. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харків.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Viter, S. A. (2013). Model of formation of economic competence of junior specialists in the process of professional training. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, (14), 219-224. (in Ukrainian)

Horobets, S. M. (2012). Forming professional competence in the students of economic specialties by means of computer-oriented learning technologies. (Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Zhytomyr Ivan Franko State University, Zhytomyr. (in Ukrainian)

Ziaziun, I. (2004). Philosophy of the pedagogical outlook. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia: polsko-ukrainskyi, ukrainsko-polskyi zhurnal, (6), 209-222. (in Ukrainian)

Kyrychenko, O. (2017). Criteria for the formation of readiness to professional activity of engineers based on 3d-modeling. Osvitolohichnyi dyskurs, 3-4 (18-19), 296-308. (in Ukrainian)

Koulz, M., Oleinykova, O. N., & Muraveva, A. A. (2009). National qualifications system. Ensuring the supply and demand of qualifications in the labour market. Moscow: RIO TK im. A. N. Konyaeva. (in Russian)

Martseva, L. A. (2015). Theoretical and methodological principles of junior vocational (professional) training in radio engineering. (Doctor of Pedagogic Sciences Thesis). Lviv Scientific and Practical Center of the Institute of Vocational Education, Lviv. (in Ukrainian)

Nychkalo, N. H. (2004). Development in Ukraine of research on the problems of pedagogy and psychology of vocational education at the turn of the century. Kyiv: Naukovyi svit. (in Russian)

Opachko, M. V. (2016). The integrative approach to the implementation of didactic management in the training of physicists masters. Zbirnyk naukovykh prats Kam’ianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia: Pedahohichna, (22), 43-45. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2016_22_14. (in Ukrainian)

Potapkina, L. (2016). Model development of future economists’ preparedness to innovative professional activity. Naukovyi ohliad, 3 (24). Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/145611393.pdf. (in Ukrainian)

Riznyk, V. (2013). Model of formation of future factors of economic specialties to professional activity in the process of the study of special disciplines. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody». Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, 28 (2), 277-283. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2013_28_2_54. (in Ukrainian)

Slobodianiuk, O. M. (2017). Formation of professional and ethical competence of the future managers of an economic profile in the study of social and humanitarian disciplines. (Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). State Higher Educational Institution "University Of Educational Management", Kyiv. (in Ukrainian)

Sluzhynska, L. B. (2012). Preparing future managers economy experts for professional self-realisation. (Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Ternopil Volodymyr Hnatiuk national pedagogical university, Ternopil. (in Ukrainian)

Rapatsevich, E. S. (Compiler). (2001). Modern pedagogy dictionary. Minsk: Sovremennoe slovo. (in Russian)

Stadniichuk, I. P. (2017). Formation of future Technic competence of technician mechanics in the process of vocational training in agricultural colleges. (Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Zhytomyr Ivan Franko State University, Kyiv. (in Ukrainian)

Yatsynina, N. O. (2008). Forming the informational-technological competency of a future teacher in educational process of a pedagogical university. (Author’s abstract of Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv. (in Ukrainian)

Published

2018-12-22

How to Cite

Dudka, U. (2018). Structural-organizational model of preparation of future economists in agrotechnical colleges. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 6(4), 37–52. https://doi.org/10.32919/uesit.2018.04.03